top of page
Writer's pictureTeam Yong Kang永康团队

Sebab-sebab yang menyebabkan kesukaran untuk mengurangkan berat badan

Updated: May 20


Obesiti jenis sederhana dan obesiti sekunder adalah dua jenis obesiti yang biasa ditemui. Obesiti jenis sederhana merujuk kepada kegemukan yang disebabkan oleh pengambilan tenaga yang melebihi penggunaan tenaga, dan merupakan salah satu jenis obesiti yang paling biasa di masyarakat. Sementara itu, obesiti sekunder merujuk kepada kegemukan yang disebabkan oleh penyakit atau rawatan ubat lain, dan biasanya memerlukan rawatan khas untuk menangani penyakit asas sebelum berat badan dapat dikurangkan.


Obesiti jenis sederhana biasanya berkait rapat dengan tabiat pemakanan dan gaya hidup. Di zaman moden, makanan yang tinggi kalori, lemak, dan gula semakin popular, manakala gaya hidup manusia cenderung kepada duduk lama dan kurang bersenam, semuanya merupakan faktor utama yang menyebabkan obesiti jenis sederhana.

Sementara itu, obesiti sekunder merujuk kepada kegemukan yang disebabkan oleh penyakit atau rawatan ubat lain. Beberapa penyakit seperti hipotiroidisme, sindrom Cushing, dan lain-lain, boleh menyebabkan kadar metabolisma menurun dan penggunaan tenaga berkurang, yang menyebabkan peningkatan berat badan. Beberapa jenis ubat seperti ubat anti-psikosis dan ubat hormon juga boleh mempengaruhi metabolisma dan penggunaan tenaga manusia, yang menyebabkan obesiti.

Selain faktor-faktor ini, genetik juga mungkin menjadi salah satu faktor penyebab obesiti. Penyelidikan menunjukkan bahawa sesetengah orang dilahirkan dengan gen yang mudah gemuk, yang bermakna mereka mudah menggemukkan walaupun dalam keadaan persekitaran yang sama dengan orang lain.


Secara keseluruhan, sebab-sebab obesiti jenis sederhana dan obesiti sekunder berbeza, dan memerlukan kaedah kurangkan berat badan yang berbeza. Bagi obesiti jenis sederhana, mengubah tabiat makan yang tidak sihat dan gaya hidup, serta meningkatkan aktiviti fizikal adalah kaedah berkesan untuk mengurangkan berat badan. Sementara itu, bagi obesiti sekunder, rawatan perlu ditentukan berdasarkan penyakit atau rawatan ubat yang menyebabkan kegemukan. Selain itu, dari sudut pandang perubatan tradisional Cina, teknik seperti akupunktur dan terapi magnetik boleh membantu menyesuaikan metabolisma dan fungsi endokrin badan, mencapai kesan penurunan berat badan.


Obesiti jenis sederhana dan obesiti sekunder gejala dan tanda-tandanya

Singleminded obesiti sering berkaitan dengan gangguan limpa dan perut, kegemukan serta tingginya angka kejadian penyakit terkait obesiti, seperti tekanan darah tinggi, diabetes, penyakit jantung, dan lain-lain. Dalam pengobatan Tiongkok, singleminded obesiti lebih banyak berkaitan dengan faktor gaya hidup seperti pola makan dan kebiasaan olahraga, sehingga dalam diagnosis, dokter akan memeriksa lidah, nadi, dan lain-lain, untuk memahami kebiasaan makan pasien dan status fungsi sistem pencernaannya. Limpa dan perut adalah organ penting dalam pencernaan dan penyerapan makanan dalam tubuh manusia, jika fungsi limpa dan perut terganggu, maka hal ini dapat mempengaruhi pencernaan dan penyerapan makanan dalam tubuh manusia, sehingga dapat menyebabkan kemunculan singleminded obesiti.


Gejala dan tanda-tanda dari obesiti sekunder bervariasi tergantung pada penyebabnya. Obesiti sekunder terkait dengan keadaan patologi seperti kekurangan panas ginjal, penghambatan energi, kelembapan panas, dan lain-lain. Misalnya, obesiti sekunder yang disebabkan oleh gangguan hormon dapat menyebabkan pasien mengalami gangguan menstruasi, penyakit sistem reproduksi, dan lain-lain. Sedangkan obesiti sekunder yang disebabkan oleh penyakit otak dapat disertai dengan gejala sistem saraf seperti sakit kepala, pusing, gangguan penglihatan, dan lain-lain.


Bolehkah perubatan Cina merawat kegemukan tunggal dan kegemukan sekunder?

Perubatan Cina dapat menangani kegemukan tunggal dan kegemukan sekunder dari pelbagai sudut.


Untuk kegemukan tunggal, perubatan Cina sering menggunakan terapi akupunktur dan herba untuk membantu mengawal metabolisma badan, menggalakkan fungsi pencernaan, penyerapan, pembuangan dan lain-lain, dengan tujuan menurunkan berat badan. Pada masa yang sama, perubatan Cina juga memberi penekanan yang tinggi terhadap pengurusan diet dan gaya hidup, dan biasanya akan membangunkan pelan pengurusan diet yang disesuaikan secara individu berdasarkan keseluruhan keadaan badan pesakit, fungsi sistem limpa-gastrousus, keadaan chi dan darah, dan sebagainya. Metode pengawalan Cina yang biasa digunakan untuk kegemukan tunggal termasuk akupunktur, pengawalan herba Cina, urut refleksologi dan rawatan pemakanan.

Yong Kang TCM Acupuncture

Bagi kegemukan sekunder, perubatan Cina lebih memberi tumpuan kepada mencari punca sebenar kegemukan, seperti ketidakseimbangan hormon, penyakit sistem pencernaan, dan ketidakstabilan emosi, dan mengambil langkah pengawalan yang bersesuaian secara komprehensif. Pertama sekali, rawatan harus diarahkan kepada punca kegemukan yang disebabkan. Sebagai contoh, untuk kegemukan yang disebabkan oleh penyakit hipotiroidisme, perubatan Cina dapat menggunakan terapi herba Cina dan akupunktur untuk membantu mengawal fungsi kelenjar tiroid dan dengan itu menurunkan berat badan; untuk kegemukan yang disebabkan oleh pengambilan ubat dalam jangka panjang, perubatan Cina boleh menggunakan herba Cina atau akupunktur untuk membantu mengawal metabolisma badan dan membuang serta memecahkan ubat-ubatan tersebut, dengan tujuan menurunkan tahap kegemukan. Untuk kegemukan sekunder, perubatan Cina biasanya menggunakan terapi akupunktur, pengawalan herba Cina, terapi penghangatan dan rawatan cupping.

Yong Kang TCM Acupuncture

Selain itu, terapi magnet juga boleh digunakan sebagai kaedah pembantu untuk menurunkan berat badan. Melalui pemodelan magnet dan terapi pembuangan, ia membantu mengeluarkan kelebihan kelembapan, toksin dan bahan buangan dari dalam badan, dengan tujuan menurunkan berat badan. Pada masa yang sama, terapi magnet juga dapat mengawal fungsi sistem peredaran darah dan metabolisma badan melalui urutan dan rawatan, menggalakkan proses pemulihan dan pengawalan badan. Semasa menggunakan terapi magnet, teori perubatan Cina juga akan digunakan, contohnya dengan menggunakan formula dan kaedah magnet yang berbeza-beza berdasarkan keseluruhan keadaan badan dan punca kegemukan, untuk mencapai kesan penurunan berat badan yang terbaik.



Σχόλια


bottom of page